nabore.bg

България

Топография на приятелството: Васка Емануилова и Кирил Петров в един изложбен салон

На 15 декември 2022 г., четвъртък, в 18 часа, в столичната галерия „Васка Емануилова“ се открива изложбата „Топография на приятелството“ на художниците Васка Емануилова и Кирил Петров.

Експозицията се отнася до приятелството и интереса на двамата художници към родния пейзаж и неговите характеристики. За Кирил Петров това е крайдунавската равнина, „порива на вятъра, праха, вдигащ се зад някоя кола по виещия се селски друм, напуканата, зажадняла земя, прежурянето на слънцето и може би мириса на треви“. А за Васка Емануилова това са скалистите възвишения на югозападния дял на Стара планина, където „пейзажът не се променя и винаги може да се рисува“. Експозицията съставя карта на приятелското и творческото общуване между големия живописец и скулпторката, а е и повод да се отбележи 125-годишнината от рождението на Кирил Петров.

Васка Емануилова, "Манастира І", 1965, акварел 

 

Кирил Петров и Васка Емануилова са сред емблематичните представители на модерното българско изкуство,а Кирил Петров е окачествяван като едно от най-странните му изключения.Повлиян от дифузната живопис на своя професор Никола Маринов, той рано достига до характерната си артистична сензитивност, която неспазва законите на перспективата.

Васка Емануилова, "Скала под Еленград", 1975, акварел

 

По-късно Кирил Петров лично понася първия удар на догматичната критика върху цялото поколение, когато втората му самостоятелна изложба (1946 г.) е подложена на унищожителен разбор. Обрича се на изолация, но през годините в родното крайдунавско селопродължава да експериментира с изкуството като тип познание за околния свят: освободено от реалистичната алегория изследване на пластически принципи, отлъчено от веществото и насочено към ефимерното поле на светлинната аура, психологизма, емпатията.

Кирил Петров, "Човекът (Портрет на В. Е.)", 1976, маслени бои

 

Съществуването и творческата практика на Кирил Петровса диаметрално разграничение от официалния художествен живот по това време. С Васка Емануилова го свързват годините на обучение, дългогодишното приятелство и взаимна подкрепа, които в периода на изолация саопределящи за творческото и личностното оцеляване.

Кирил Петров, "Пейзаж от Комщица, Еленград", 1961, маслени бои

 

Изложбата представя акварели на Васка Емануилова, които запечатват гледки от родния край и фигури, които изработва също по време на дългите си престои в Комщица, вземайки за модели местните жени, и 15 живописни произведения на Кирил Петров, лично притежание на Васка Емануилова, с които тя не се е разделяла.

Васка Емануилова, "Планинка", 1962, теракота

 

Тях бележитата скулпторка прибавя към голямото си дарение на Софийска община през 1985 г., което е основата на фонда на галерията, носеща днес нейното име. Повечето от тези живописни картини са създадени по време на пленери и приятелски срещи на Кирил Петров и Васка Емануилова в роднотоѝ село Комщица.

Изложбата може да се види до 5 март 2023 г.

 

www.nabore.bg