nabore.bg

Хората говорят

За първи и последен път в България: В Берлинската опера - възпоменателна церемония

Защо „Ню-Йорк Таймс“ писа за Щефан Шолтес, работил с успех в Националната опера и балет в сетните си дни

Диригентът Щефан Шолтес

 

Опера -  "Парсифал", Рихард Вагнер. Диригент – Щефан Шолтес. Публика – повече от чужбина, отколкото от България. Това е естествено за нашата опера. Познавачи от близки и далечни страни, следват спектаклите ни и на Белоградчишките скали, и на езерото в Панчарево, и в Античния театър в Пловдив…

И най-вече тук, в Националната ни опера в София. Институцията, за която почти нямаше пандемия. Която размаха столовете от партера и там свиреше оркестърът. А публиката - със съответно разстояние между столовете, запълнено с ароматни цветя.

За спектакъла "Парсифал", и възрастни музиканти казаха: „Диригентът успя да извлече най-доброто от оркестъра“. Щефан Шолтес заставаше на пулта час по-рано, подготвяше партитурата, осветлението…

И - пет часа музика за познавачи. Това е "Парсифал". Изпитание за   изпълнители, удоволствие за зрители – любители  на това изкуство. Директорът на операта ни – акад. Пламен Карталов, ръководството, знаят кога и кого да поканят, за да поддържат интересът ни, да бъде залата винаги пълна. Затова тук работят най-добрите ни диригенти. И стойностни, всеизвестни идват без колебание. Работят с можещи музиканти, режисьори…

Но защо американският вестник "Ню Йорк Таймс" писа за човека, работил на българският пулт  в последните си дни?

Ученикът на Караян, всеизвестният Шефан Шолтес, дирижирал стотици опери в Германия и по света, направил школа за музиканти, като тази на геният Караян, дни след успешната си работа в България, почина на Мюнхенска сцена.

И в знак на почит, на признание за всичко, сторено от него за популяризиране на музикалното изкуство в света, в Берлинската опера  бе организирана възпоменателна церемония. Присъстващите –диригенти,  мениджъри, всеизвестни музиканти…Поканен бе и българин.  Разбира се, от Националната ни опера –завърщил образованието си в Германия, в най-голямата Музикална академия в света и работилна най- престижни сцени -  Берлин, Мюнхен, Виена, Париж,Милано  Ла скалаТокио,Шанхай, …

Изсвирил е над сто опери,в рамките на 20 години. Възпитаник в традицията на Караян, поета от Шолтес.

 Лайт мотивът на срещата в Берлинската опера, оценката за Щефан Шолтес – „Последният защитник на качеството пред посредствеността“.

Че беше защитник на качеството пред посредствеността, в това никой не може, и не се съмнява. И ние му благодарим, че в последните си дни вложи най-доброто от себе си като професионалист за нашата опера, за българската публика.

Но си позволявам да не се съглася с думите на всеизвестни, световни познавачи на музиката от траурната церемонията в Берлинската опера.

 Без съмнение – Щефан Шолтес беше защитник на качеството пред посредствеността.

 Благодаря за последните му дни в Бьлгария, за наученото от него. И безкрайно искам да вярвам, и вярвам - борбата с посредствеността продължава. Усилията не са били напразни. Учениците на Шолтес, включително и от нашата страна, продължават това завещание! 

 

Инж. Йорданка КАРАМФИЛОВА