nabore.bg

Архивите са живи

Случки: Кораб цепи Аспаруховия мост

Държавна сигурност търси следи за саботаж

 

В ранния следобед на 28 януари 1975 г. съветският кораб „Павел Постишев” тръгва от варненския рейд към пристанището във Варненското езеро. Както се полага, на борда има и български лоцман-навигатор, който трябва да насочва движението по канала. Точно в 14,50 ч. пилотът тревожно са обажда по радиостанцията: „Съборихме Аспаруховия мост!”.

Дежурният диспечер

 

не може да повярва на ушите си.

 

Металната конструкция (става дума за стария Аспарухов мост), която се вдигала за две минути и половина, се забила в канала, свързващ морето с езерото. Последствията са страшни – трагичният инцидент за малко да отнеме живота на няколко души, които падат в ледените води при преобръщането на понтона. Прекъснато е корабоплаването, спират автомобилния транспорт и железницата, която свързва базата на „Петрол” с вътрешността на страната. Близо месец кварталите „Аспарухово” и „Галата” остават напълно откъснати от Варна.

Веднага след сблъсъка

 

милицията отвежда капитана

 

на „Павел Постишев”, нашия пилот и рулевия, за да им вземат алкохолни проби. Оказва се, че никой не е близвал алкохол. Следственото дело срещу капитана е прекратено и за 24 часа той е експулсиран в родината си. Така заради нерушимата българо-съветска дружба капитанът на „Павел Постишев”, който вероятно е най-големият виновник за събарянето на металното съоръжение, се отървава от наказателна отговорност. След като се прибира в Одеса „варненският терминатор” е понижен в длъжност – назначен е за капитан на самоходна дълбачка на морското дъно.

Веднага след инцидента в командната зала на Аспаруховия мост се събират всички варненски партийни и държавни шефове, начело с първия секретар на ОК на БКП Тодор Стойчев – кандидат-член на Политбюро на партията. От София министърът на транспорта Васил Цанов пита по телефона: „Колко са удавените?”. Стойчев отговаря:

 

„Няма удавени, има намокрени!”.

 

Но сагата с касатрофата не свършва до тук. Лоцманът, който е насочвал „Павел Постишев” и началникът му – капитан Никола Стоянов, са предадени на прокурора. Започват безкрайни обяснения и писане на дълги докладни. Хората на Държавна сигурност също се интересуват от причините за аварията – те разследват версията за евентуален саботаж.

Фактите за фаталното събаряне на Аспаруховия мост подробно са обисани в обстойния доклад на капитан Никола Стоянов.

Командите, които българският пилот давал на кормчията на „Павел Постишев”,

 

били изпълнявани много бавно.

 

Капитанът на кораба пък не успявал да даде адекватни заповеди на екипажа и така носът на „Постишев” се забил в Аспаруховия мост.

В доклада си капитан Стоянов посочил още един скандален факт.

Месеци преди инцидента той бил принуден да разреши преминаването по канала на нашия кораб „Белмекен”, който бил с товар 23 000 тона! И то по нареждане на самия транспортен министър...

 

Валери БОЯНОВ

 


Корабът

Корабът "Павел Постишев" след инцидента. Снимка - "Морски вестник".

23000-тонният български кораб

23000-тонният български кораб "Белмекен"

Старият Аспарухов мост във вдигнато положение

Старият Аспарухов мост във вдигнато положение

Мостът свързвал кварталите Аспарухово и Галата с Варна.

Мостът свързвал кварталите Аспарухово и Галата с Варна.

Събореното от съветския кораб съоръжение.

Събореното от съветския кораб съоръжение.