Тежката дума
- search
- Всички
"Ръченицата" на Иван Мърквичка - магия за родния фолклор
Чехът илюстрира първото издание на „Под игото” и създава герба на България
Легендарната "Ръченица" на Иван Мърквичка
Българският дух е вплетен в нашия фолклор, в народните ни песни, хора и танци. А ръченицата е нашата най-обичана игра, без която не минава ни веселба, ни сватба! Нейният завладяващ неравноделен ритъм в такт 7/8 кипи в кръвта на всекиго от нас. Този ритъм кара сърцата ни да затуптяват неудържимо, да задумкват така, че те литват в небесата и … като че ли ще се спукат! Магията на ръченицата е толкова силна, че превзема българите: децата, младежите, старците. И всички попадат в шемета на танца, заиграват по двойки или поединично и сякаш изпадат в транс – понасят се с балканския вятър, спускат се с бързея на планинската река, сливат се с вълните на житата и морето. Танцьорите ситнят с нозете си, тропат като диви кончета, а лицата им се озарени от жажда за обич и любов. Богини, богове са танцьорите на ръченицата!
"Авпортрет" на художника Мърквичка
Завладяващата сила на българската ръченица е показана в картината „Ръченица” на Иван Мърквичка. Още преди много години историята на тази картина доказва, че хората се обединяват от общите си чувства за радост от мирния живот и няма европейски и държавни граници за човешката искреност и красота.
"Жена с ветрило"
Подвластни на магията на българската ръченицата стават и многото чуждестранни гости на България. Сред тях попадат и стотиците европейски специалисти, поканени от българските държавници веднага след Освобождението ни от турско, за да помогнат на младата ни държава да стъпи на краката си, да организира своя обществен и културен живот. С тази цел, по покана на правителството на Източна Румелия, у нас идва и чешкият художник Ян /Иван/ Мърквичка /1856 – 1938/, получил образованието си в две академии - Пражката и Мюнхенската.Той идва в новоосвободеното ни отечество и се превръща в класик на българската живопис, основава Първото сдружение на българските художници, учредява българско художествено училище, става негов директор и е най-дългогодишният ректор на Държавното рисувално училище. Отначало е учител по рисуване в Геровото училище -гимназия „Св. св Кирил и Методий”, известно като „Жълтото училище” в Пловдив, където залюбва първо града, а после и цяла България. Пленен от красивия град, от пъстрите му хора и шарените пазари, Мърквичка ги изобразява в своите картини: „Пловдивски пазар”, „Сакаджии”, „Циганска веселба”, „Птицепродавец”, „Пазар в Пловдив” и др. От 1896г. Мърквичка живее и работи в София., като многократно се връща в любимия Пловдив. Той прави официалния плакат за Първото земеделско-промишлено изложение/ Панаира/, където излага и 15 свои картини. Мърквичка е илюстраторът на първото издание на романа „Под игото” на Иван Вазов и е съавтор /с Вацлав Добруски/ на герба на България. В 1918г. става дописен член на БАН. През 1921г художникът се прибира в Чехословакия. Но често „си идва” в България – неговата втора родина, за да запали свещ на гробовете на синовете си, един от които загива през Първата световна война като български офицер.Големият живописец, педагог и обществен деец умира в Прага на 16 май 1938г.
В София Мърквичка другарува с другите чужденци, дошли в България, приели нейната кауза и залюбили хубавата балканска страна. Сред приятелите му е и британският журналист Джеймс Баучер /1850- 1920/ - кореспондент на вестник „Таймс”. Той е роден в Дъблин, в зелена Ирландия, наричана „изумрудения остров”. И Баучер, като Мърквичка и другите чужденци, е пленен от красивата ни страна, от сърдечността на българите. България остава в сърцето и душата му завинаги! Със солидното си хуманитарно и музикално образование, Баучер става преподавател в престижния английски колеж „Итън” и работи там десет години. Проблеми със слуха го отвеждат на журналистическото поприще, което той смята за „прозорец към света”. От 1892 до 1915г Баучер е в България, живее в Софийския Град хотел „България” като „репортер от мястото на събитието”. Много бързо той се превръща в страстен почитател на всичко българско, в упорит защитник на националната ни кауза и става приятел, довереник и съветник на цар Фердинанд. Заслугите на Джеймс Баучер към българите са големи. Затова днес има кръстени на неговото име улици във Варна, Стара Загора и в Благоевград, а в София има паметник, метростанция и булевард също носят неговото име. Има и връх в Рила „Баучер”, както и залив на Антарктида.
Художникът в ателието си
Баучер е съмишленик на българите, приятел, другар и почитател на всичко българско.Влюбен в нашите песни, носии, хора и обича толкова България, че се облича в народни носии, завива се с ямурлук, яде лук, пие люта ракия и тропа нашите хора и ръченици. Сетне си купува къща в София и е живее в родината си и у нас. Често прекарва почивките си в любимия си Рилски манастир, където пожелава да бъде погребан. И когато на 30.12.1920г. затваря очи, волята му е изпълнена – опят е с царски почести в Катедралата „Александър Невски”, а тялото му намира покой в Рилската обител. В 1915г. Никола Михайлов прави портрет на Баучер в шопска носия.
Една от последните фотографии на Иван Мърквичка
В картината „Ръченица” на Мърквичка е изобразена селска кръчма в с. Бистрица, откъдето е файтонджията на Баучер. Там се е събрала весела тайфа: Баучер тропа ръченицата в центъра, а наоколо са местни селяни, сред които е и братът на Иван Вазов. Неповторимият Мърквичка ги е пренесъл на платното! Годината е 1894г., когато художникът прави първия вариант на „Ръченицата”, я през 1906г.изработва втори вариант на рисунката, който е продаден в чужбина за 75 хиляди лв.
Можем да се любуваме на „Ръченицата” в Националната ни художествена галерия. Гледам я, но пред очите и в душата ми са милионите български емигранти, пръснати по цял свят. И те по празници се предрешват в български носии, тропат наши хора, друсат ръченици… Но повечето от тях имат домове извън България, много от децата им не говорят омайната ни реч. А дали ще се завърнат в красивата ни родина, това зависи от живота, който сегашните ни управници ще съумеят да ни осигурят!
Петра ТАШЕВА