В джоба
- search
- Всички
На ти с автомобила: Как да икономисваме горивото?
Спазвайте 11 важни правила и едно контраправило
Така си вървят нещата: световните катаклизми преди всичко вдигат цените на автомобилните горива, а страдаме ние – собствениците на автомобили. Самата мисъл, че трябва да се откажеш от колата си заради цените на бензина, предизвиква недоумение.
При малки скорости отвореният прозорец или люк оказват незначително влияние върху разхода на гориво, но ако ви се кара по-бързичко, ще трябва да долеете 0.2-0.5 литра гориво. Допълнителните фарове гълтат приблизително 300 грама, поради което не включвайте без нужда мощни потребители на електроенергия. И така, ако немалката цена за литър 95 ви е подействала,
то трябва нещо да се направи.
Срочно! Но какво? Необходимо е да се научим да се задоволяваме с малко: с всички сили и средства да икономисваме гориво. Повярвайте - всичко необходимо за намаляване на разхода с една трета (!) вие вече го имате. Не вярвате ли? Ето ви един пример:
Нека разгледаме двама съседи –Иванов и Петров.И двамата имат коли Opel Vectra 1.8i. Обаче колата на Иванов изяжда 11 литра, а на Петров – 9 литра на 100 км. Причина: Иванов даже и през лятото кара със зимни гуми, през повечето време пътува из града, и то през тъмната част на денонощието, а освен това, без да има особена нужда, постоянно мъкне върху багажника си велосипеди, макар че, през уикенда по цял ден се излежава в хамака с вестник в ръка.
Два велосипеда, монтирани на багажника, спокойно "изяждат" три и половина литра на сто километра път.
Около 0.6 литра гориво ще трябват за климатика в града. Още около половината ще трябва да се прибави, ако стрелката на скоростомера е замръзнала на 130 км/ч.
Иванов обича бързото каране.
Около литър изсмуква багажният бокс при скорост 130 км/ч. При градско каране разходът на гориво се увеличава незначително поради ниските скорости.
Обаче Петров помни следните 11 правила:
1.) Всичко, което пречи на аеродинамиката, струва пари. Това са широкопрофилните гуми, които не са предвидени от завода производител; декоративните спойлери и различните маски с ушички и всякакви други излишни неща. Разходът на гориво се увеличава и от багажниците - даже и от боксовете с обтекаема форма, а да не говорим за традиционните метални ферми, макар и празни. С една дума от всичко излишно.
Колко реално гориво може да се икономиса, спазвайки това правило? Ето ви пример: Популярният семеен универсал VWPassat лети по шосето със скорост 130 км/ч. Ако на покрива му има три велосипеда, то той ще изразходва с 5 литра повече от обикновеното. И така по 7 лв. на всеки 100 км. Пътешествие по маршрут София-Варна и обратно (1000 км) ще струва 70 лв. в повече. Изглежда, че
по-евтино ще излезе да се вземат велосипеди под наем.
2.) Постоянно включените електрически потребители струват пари. Оттук идва изводът: включвайте ги само при необходимост. Климатикът например ще изхарчи допълнително 0.8 литра на 100 км. Естествено, че това правило не важи там, където и денем трябва да се кара на къси светлини.
3.) Загряването на двигателя след студен старт до работната му температура струва пари.
Потегляйте веднага когато имате възможност. Под товар двигателят загрява много по-бързо, отколкото на празен ход, а и съседите няма да ви отмъщават с дупчене на гумите за шума и лошите миризми.
4.) Стартове "като на рали" струват пари. Потегляйте, без да давате пълна газ и превключвайте на следваща предавка колкото се може по-рано. По възможност карайте на най-висока предавка. Съвременните двигатели, особeно дизеловите, дават възможност да се премине на четвърта вече при 50 км/ч.
5.) Двигателят трябва да работи на такива обороти, които съответстват на максималния му въртящ момент. Затова съвсем
не е нужно да търсим конструктивната документация
и да правим запитвания до завода-производител, а е достатъчно да прегледаме съпровождащите документи на автомобила. Това изглежда така: максимален въртящ момент (ххх Нм/ххх об/мин). Например за ВАЗ-2106 максималният въртящ момент е при 3000 об./мин, при което скоростта на колата е 90 км/ч.
6.) Разумното и предвидливо движение икономисва гориво. Преценявайте непрекъснато пътната ситуация, избягвайте излишни ускорения и движение с "пълна газ"; на червена светлина, отдалече сваляйте крака си от газта и се движете по инерция, вместо интензивно да набивате спирачки зад стоящата пред вас кола.
7.) Нормалното налягане в гумите икономисва гориво. Редовно проверявайте налягането в гумите. Недостатъчното налягане води до повишаване съпротивлението при търкаляне (считай това като повишен разход на гориво),
оказва отрицателно влияние на управляемостта
и устойчивостта на автомобила и уврежда самата гума.
9.) Липсата на "икономичен" режим на "автомата" струва пари.
Поставете селектора на програма "зима". Автоматиката по-рано ще включва по-високите предавки. Разбира се, че ако има специална "икономична" програма, то именно тя трябва да бъде задействана.
10.) Съвременните висококачествени (обикновено синтетични и полусинтетични) енергоикономисващи масла за двигателя и скоростните кутии икономисват гориво.
11.) Гумите с ниско съпротивление на търкаляне не са моден хит, а икономия на гориво
Честно казано, на Петров му е ясно, че да се спазят всички посочени правила, е практически невъзможно. Затова в последно време, по приятелски, той все по често се вози с Иванов. Това му излиза още по-икономично.
Инж. Петко СИМЕОНОВ