nabore.bg

Интервю

Красимир Костов от КАТ: Половината от убитите пешеходци са над 64 години

Възрастните шофьори сами трябва да преценят кога да оставят волана

 

- Г-н Костов, какви шофьори са пенсионерите?

- Тези възрастни шофьори имат многогодишен опит зад волана. Това е в графата „плюс“. Освен това те нямат агресивността като младите. Карат бавно, дори прекалено бавно в някои моменти, а това ги предпазва от резки решения. В графата „минус“ обаче са неизбежните последици от възрастта – увредено зрение и слух, забавени реакции. Трябва да отделим и някои водачи надхвърлящи 75 години - те са особено уязвими, с тремор, със забавени реакции. Зная, че твърде възрастните хора психологически няма да се съгласят с една такава оценка. Има един куриозен случай. Преди години една позната ми каза: „Дай да направим така, че да вземем книжката на баща ми“. Попитах дали книжката му не е взета от КАТ, тъй като е шофирал пил. Тя отговори, че просто иска той да спре да шофира, тъй като вози децата й и “може да направи някоя беля“. 

- До каква възраст според вас трябва да е позволено да се шофира?

- Това е труден въпрос. Има възрастни хора, които са с младежки рефлекси, а също и други, които са по-млади, но са по-зле от тях. Засега законодателят не е сложил крайна граница. Всичко е въпрос на лична преценка. Има такива, които се отказват сами, защото чувстват, че движението е сложно и са опасни за самите себе си. Броят на произшествията и загиналите (когато говорим за водачи), възрастни хора не е голям. От всички загинали на пътя водачи, хората над 65 години, са близо 24%, независимо по тяхна или не по тяхна вина. 

- Каква цифрата на възрастните пешеходци, които са загинали по пътищата?

- В България злополуките с пешеходци са твърде голям процент. У нас близо всяко трето тежко произшествие става с пешеходец. Най-голямата рискова група от пешеходците, са тези над 64 години - около 50% от всички убити пешеходци са над тази възраст. Около 28% са ранените в тази възраст. 

- От какво трябва да се пазят възрастните пешеходци на пътя?

- От внезапно навлизане в платното. Неправилно навлизане върху „зебрата“. По-добре е възрастните хора да избират маршрути, при които няма големи улици и булеварди, които са сложни за пресичане. На пешеходни пътеки има опасност, когато пешеходецът не прецени скоростта на приближаващия автомобил. Между кръстовища в населените места са 78% от убитите. Възрастните хора са свикнали да навлизат без да се оглеждат в пешеходните пътеки, защото имат предимство. На шега или не, той е готов да загине с предимство. Другото нещо, което са приели пешеходците е, че шофьорът е длъжен да ги пази.

- В малките селища има автомобили без регистрационни номера, които се движат по пътищага. Това нарушение ли е?

- Разбира се. Там ползват колите, за да превозват слама, балиq животни... В някои села има и случаи, при които регистрационните номера са си на мястото. Една обстойна проверка обаче показва, че шофьорът е неправоспособен, няма книжка; бил е правоспособен, но са му взели книжката, няма гражданска отговорност и т.н. Някои възрастни хора пък ползват моторчета или колела. С тях отиват до центъра за хляб, или до кръчмата да пият по едно малко със своите приятели. Има и младежи, които са готови да яхнат мотор, за да шашнат приятелите си. Всичко, което изброих дотук е незаконно и подлежи на санкции от КАТ.

 

Интервю на Адриана ЧАНЕВА, вестник „Златна възраст”

 


Eкспертът по пътна безопасност, подполковникът от КАТ Красимир Костов

Eкспертът по пътна безопасност, подполковникът от КАТ Красимир Костов