nabore.bg

Архивите са живи

Доайенът на фоторепортерите: Преди снимки оправях вратовръзката на Живков

Образите на Невена Коканова, бай Дико Илиев, Апостол Карамитев  и Радичков са запечатани от камерата на 80-годишния майстор на обектива Георги Панамски

 

Черно-белите снимки на Георги Панамски са съхранили образите на комсомолци, развяващи знамена, на работници, спортисти и космонавти. В неговите кадри се редуват официални срещи на Тодор Живков със снимки от младежки фестивали по целия свят, футболни мачове, в които играят звезди като Гунди. Сред портретите на Йордан Радичков, Златю Бояджиев, Атанас Далчев изникват и младежките лица на Катя Паскалева, Христо Стоичков, Гена Димитрова. След като завършва “Право” в Софийския университет, Георги Панамски записва и втори факултет - журналистика, който напуска с назначаването му в редакцията на в. “Народна младеж” (1960 г.). Името му е свързано и с “Работническо дело”, “Дума”, БТА-Пресфото и в. “Футбол”, в който се пенсионира през 1995 г.

 

Прочува се заедно с брат си Кольо –

 

Големия Панамец, овладял малко по-рано занаята.

Кой не помни онези грамади от вкусни любеници, които струваха по две стотинки килограма… или Мавзолея по време на манифестация! Гледаш снимките на Панамеца и си казваш – така беше. “Чрез обектива си никога не съм търсил скандала и грубата сила. Обичам засмяни хора, жизнени, оптимистични“, казва 80-годишният майстор на обектива и веднага си спомня думите на Тодор Живков: „Как ще ме снимате сега, как да гледаме, оптимистично?!“ „Това е негов лаф. Винаги съм се стремял да изглежда величествено на снимките ми, а щом имаше събитие, на което Тато присъстваше, винаги го слагаха на първа страница на вестника, всички други събития отпадаха. Абе, той беше главата бе!“, отсича фотожурналистът и разказва, че последните години Тато е доста по-труден за снимане. „Не беше суетен. При мен не е имал претенции. Още бях хлапак, когато при него в ЦК дойдоха едни пионери, за да ги награди. Когато ги прегърна, видях, че вратовръзката му шавна настрани, аз отидох и я оправих, а той се засмя. Нищо не ми каза човекът.”

 

Спомня си и партиен конгрес

 

през 1962 г., когато в Партийния дом Живков излиза с пионерите, а той снима на два метра от него. “Никой не ме е гонил и забранявал да се доближавам до него. Изведнъж той се обърна и ме повика. Изплаших се! Наведох се към него, а той ми каза: „Кажи назад в залата да подемат песента „Хей Балкан, ти роден наш“ и аз предадох. Партийният секретар на „Дело“ видял тази работа и ме пита: “Адаш, какво ти каза другаря Живкова, бе?” Отвърнах му - „Ние си имаме лаф с него.“

Питаме очевидеца какво от соцвремето му липсва днес, а той отсича: „Любовта, с която съм правил всяка една от тези снимки. Може би затова имам снимки, които се отпечатаха по света. И ни показва фотос от военен парад. „Неочаквано едно детенце притичва пред строените военни, целите окичени в медали. Е, това ако не е подарък от съдбата, за да направиш снимка символ, кое да е?! Това е причината моите снимки да станат някак важни" - казва с типична скромност и добавя, че никога не е търсил обществена позиция. „Нещата потръгнаха, без да искам. Не е имало случай, в който моя снимка да не е публикувана, защото не съм предлагал неподходящи. Това е автоцензурата! На главата на вестника пишеше - орган на ЦК на БКП и аз изпълнявах, без да вървя срещу течението.” Никой не му поставя изисквания, винаги е на почит и търсен от редакторите. „Ако в Народното събрание всички снимат от едната страна, аз снимах от другата. Моите снимки винаги са от различен ъгъл.“

С фотоапарата си

 

Гошо е търсил документите на времето.

 

„Ето ги и Невенчето и Апостол“ (Невена Коканова и Апостол Карамитев). „Тогава трудно се намираха букети, навсякъде се продаваха саксии с циклами. И хората подаряваха на любимите си артисти цели саксии с красиви цветя. Точно така съм хванал след представление Невенчето, която се радва на три саксии. Разказва ни и за една от незабравимите си срещи със създателя на прочутото Дунавско хоро – бай Дико Илиев. „Посетих го в дома му в Михайловград. Бай Дико се обръсна, пусна грамофона и ми изигра хорото. Въпреки възрастта си играеше и преживяваше. А аз не мога да се сдържа, снимам и викам: “Бай Дико, много хубаво, прекрасно...” А той: “Хубаво, я!”.“

 

Разказва и за Брежнев,

 

който се хванал на “Дунавското” при едно посещение в България през 1967 г. “За изумление на всички, той веднага влезе в стъпката и го изигра.”

Панамецът, както го наричат всички, е и единственият, „хванал“ Гагарин на посещение в столично училище да засажда борче. „След манифестацията на 24 май 1961 г. Юрий Гагарин беше на трибуната и махаше оттам, изведнъж дочувам, че ще посети училището на бул. „Ситняково“ – Бастилията му викат и до днес. Хуквам натам и го сварвам заобиколен от децата. Така го снимах. Чарът му беше неописум. Лъчезарен, слънчев, естествен. Помня, че в Плевен едно момченце стигна до него и му поднесе цветя. За 50-годишнината на Гагарин аз открих същото момченце, вече голям мъж, който ми сподели, че Гагарин се е запечатал като най-светъл спомен от детството му.“

 

И Чаушеску е суетен мъж

 

В Гюргево сме, за да отразим среща на Живков с румънския президент Николае Чаушеску, разказва Георги. Снимаме аз, един колега от БТА и местен фотограф. По едно време Чаушеску както чете и награждава, прекъсна речта си и повика фотографа си. Каза му нещо на ухото. Аз се уплаших да не би да сме сбъркали нещо. Оказа се, че му е направил забележка да не му снима десния профил. Суета! И то каква, смее се Панамски днес.

 

Дигиталната фотография е като спънато магаре

 

След хилядите снимки, които е направил Георги Панамски със служебния си фотоапарат, го питаме изкушава ли се да снима днес. “Не, не ми се снима по новия начин. Всичко е електроника”, отвръща той. “Липсва онова вълнение да бързаш след снимките за тъмната стаичка, да дебнеш какво ще излезе. Няма я магията на проявяването”, добавя 80-годишният пенсионер и ни показва една от любимите си снимки с магаренцето - “Уж има пред него голям и безкраен път, пък е спънато, завързали са му краката...”

Драгомира ИВАНОВА


Георги с по-големия си брат Кольо

Георги с по-големия си брат Кольо

Георги дава съвети на младите колеги и днес

Георги дава съвети на младите колеги и днес

Портрет на Радой Ралин, сниман от Георги Панамски

Портрет на Радой Ралин, сниман от Георги Панамски

Плакат за фотоизложба на Панамеца

Плакат за фотоизложба на Панамеца

Усмивката на Георги Панамски

Усмивката на Георги Панамски

Камерата на Панамеца е влизала и в гримьорната на Апостол Карамитев

Камерата на Панамеца е влизала и в гримьорната на Апостол Карамитев

Историческата целувка между Живков и Брежнев, запечатана от фоторепортера

Историческата целувка между Живков и Брежнев, запечатана от фоторепортера