nabore.bg

Тежката дума

Българските телевизии са като турски хотели

Заливат ни с евтин ол инклузив от сутрин до вечер, властват пропагандата и лошия вкус

 

Вече близо две десетилетия стотици турски хотели опасват средиземноморското крайбрежие и примамват хиляди туристи от целия свят с обещание за незабравими изживявания. Едва ли не приказният свят на Изтока се е материализирал за всички и е само въпрос на лично решение да станем част от него. Като допълнителна мъглявина в илюзията са имената на самите хотели - „Свят на мечти", „Земен рай", „Морски вълшебства" и т.н.

Вече близо две десетилетия стотици телевизионери у нас опитват късмета си в правенето на медии, опасвайки с кабелни мрежи, интернет комуникации, образи и идеи хиляди домакинства на България. Едва ли не истинските новини и качественото забавление станаха достъпни за всички и са само на едно дистанционно разстояние. Като допълнителна мъглявина в илюзията за качествена телевизия са имената на самите медии - Българска национална телевизия (не ясно в смисъл на национално отговорна или национално дезориентираща), Нова телевизия (но „нова" спрямо кое), Би Ти Ви (и до днес с неясен произход - корените й уж водят отатък океана, пък финансирането май винаги е изцяло балканско)...

Настъпващото лято напомня и за още нещо относно турските хотели и българските телевизии - услугата „ол инклузив". На пръв поглед денонощно отрупаните с ястия и напитки маси бързо разочароват лакомия турист, който съвсем скоро разбира, че изобилното количество е за сметка на качеството, така както жадния за информация и развлечение зрител бързо схваща, че 24-часовите тв програми са запълнени едва с 1/5 оригинална продукция. И пак без особено усилие лесно се схваща връзката между уж турските хотели, които обаче се експлоатират от немски, американски и руски туристически фирми, и уж българските телевизии, които са превърнати в плацдарм на Източни и Западни интереси.

Може още много да се говори за телевизиите като за хотели, чиито собственици се интересуват само от печалбите и в които всеки е добре дошъл, стига да си плати. Лицата и идеите са без значение. Всеки ще бъде обслужен. Дори ол инклузивно!

И така както на изрисуваната крава върху шоколадите не трябва да се гледа като на илюстрация, а по-скоро като на предупреждение към лакомите дами относно последствията от употребата на продукта, така и различните тв лозунги за „безпристрастност" и „свобода" трябва да се приемат по-скоро като пожелания и най-вече като предупреждение към търсещите истина в тв публицистиката и към търсещите естетика в развлекателните програми. Защото все по-вероятно е да откриете истинска катеричка в бонбоните „Катеричка", отколкото да чуете истината в която и да е телевизия. Пропагандата и лошия вкус властват навсякъде, дори опитни журналисти се поддават на евтини изкушения и бързо забравят всякакви професионални стандарти.

 

Стилиян ИВАНОВ*

 

--------------------------------

* Авторът е известен тв режисьор, заснел над 30 документални филма и програми. В последната година работи като тв анализатор.


Стилиян Иванов, режисьор

Стилиян Иванов, режисьор