nabore.bg

Интервю

Екпертът по пътна безопасност Алекси Стратиев: Агресивните шофьори - вън от движението

Около 170 пешеходци загинаха миналата година като повечето от тях са над 64 години

 

Алекси Стратиев е експерт по пътна безопасност и бивш началник на “Пътна полиция - КАТ”. Роден е през 1953 г. в София. Завършил е факултет "Полиция" в Академията на МВР и право СУ "Св. Климент Охридски".

- Г-н Стратиев, преди дни имаше случай на шофьор, заснел се да кара с 250 км/час, това трябва ли да е повод за хвалба? И как може да се спре подобно поведение на пътя?

- Не виждам с какво може да се хвали. Човек може да се похвали с умения, с постъпка, която нещо създава, нещо гради. Тук виждаме едно доста елементарно и доста безсмислено поведение. Натискаш газта до ламарината и не правиш нищо повече. При тази скорост автомобилът вече е неуправляем. Без съмнение, това е силно укоримо, защото първо той застрашава собствения си живот, а най-лошото е, че застрашава живота и на околните. От тази гледна точка това е просто недопустимо. За съжаление към момента все още не е решен въпросът със своевременната санкция на тези хора.

- Отделно от това шофьор на “Фолксваген” се опита да изблъска моторист от пътя в Кресненското дефиле, а инцидентът като по чудо се размина без жертви. Това повод ли е да се заговори за психотестове на шофьорите любители?

- Заговори се за психотестове, но специалистите - психолози и психиатри, не възприемат тази идея. Те извеждат лекарската тайна. Донякъде са прави, защото твърдят, че това са болни хора. Всъщност и този случай най-вероятно е такъв. Според мен също е безсмислено да се въвеждат абсолютно на всички някакви предварителни психотестове, защото и тези, които се правят на категории не могат да обхванат всички елементи от характера на личността. Психолозите казват, че всъщност в повечето случаи това са абсолютно нормални хора, които просто са по-избухливи, не възприемат някакво коректно поведение към околните и всъщност стигат до фатални инциденти. А в конкретния случай вече се разбра, че този водач е познат на психиатри. Може би пътят към решението е да се следи поведението като брой нарушения и пътно-транспортни произшествия на водачите, които проявават агресия на пътя, при все, че са нормални. Ако допуснат няколко груби нарушения, например за скорост и неправилно изпреварване, които са установени и наказани, след четвъртото или петото наказание, тогава те да бъдат пращани на такива тестове. Тоест да се извадят от движение всички онези, които проявяват агресия. 

- Какви мерки трябва да се вземат, за да се осигури безопасността на пътя?

- В общи линии, в течение на 5-6 години, доста положително тръгна пътно-транспортната обстановка, с оглед на това, че от 1060 се намалиха на 600 загиналите на пътя. Имаше една тенденция в продължение на 4-5 години тези загинали все повече и повече да намаляват, но за съжаление през 2013-2014 г. някак си темата излезе от интереса на обществото може би и на хората, които би трябвало да са ангажирани с нея. Сега има увеличение на загиналите. С мерките, които се предприеха - да се върне обратно електронният фиш при мобилните камери, ще се гарантира доста по-добър контрол на скоростта. Това ще повлияе сериозно. И се върви към все повече техника на пътя, която сама да работи и да контролира движението. Когато някой е наказан, да изтърпи наказанието си - да заплати глобата, или да му вземат книжката. Това е много съществен въпрос, защото сега около половината от наказаните въобще не изтърпяват никакви санкции и това им дава кураж пак безнаказано да нарушават правилата.

- Има ли ръст на произшествията с възрастни шофьори или пешеходци?

- Най-вече с пешеходци. Миналата година имаше драстичен скок в загиналите пешеходци. Това е изключително тревожно. Около 170 пешеходци загинаха миналата година като повечето от тях са над 64 години. Особено опасен е опитът за неправилно пресичане, също движението в тъмната част на деня. Те се движат обикновено с тъмни дрехи и в сумрака, не се забелязват. Нека бъдат много внимателни, за да съхранят живота си.

 

От вестник „Златна възраст”

 

 


Алекси Стратиев

Алекси Стратиев