nabore.bg

Архивите са живи

Ретро: Софиянци освиркали пилот, паднал с аероплана си

В началото на ХХ век българските вестници обвинили чешкия летец Ян Чермак в мошеничество, а зрителите искали да им върнат парите

 

В зората на ХХ век в София пристигнал със самолета си “Либела” прочутия чешки летец Ян Чермак. Инженерът огт Моравия имал зад гърба си доста летателен и конструкторски опит. Чермак бил летял вече с балони, а през 1910 година успял дори да конструира свой самолет - направен от дърво и разпереност на крилата 500 см. Чехът направил доста демонстрационни опити

 

в небето на Чехия и Франция

 

и решил, че от авиационния си опит може да направи и бизнес. През 1911 г. той построил още два свои самолет, кръстил ги “Либела-2” и “Либела-3”. Двуплощниците били от ясеново дърво с дължина 625 см, разпереност на крилете - 850 см. Самолетите на Чермак се издигали на височина около 300-400 метра и развивали скорост до 80 км/ч. През есента на 1911 г. летецът успял да сключи договор за показни полети в Унгария, Сърбия и България срещу 2000 крони дневно. Отделно от това Чермак получавал пари за дневни разходи, за гориво, хотел и т.н.

Когато пристигнал в София със своята “Либела-3” Ян Чермак се срещнал с членовете на българския авиоклуб. Освен тях на пробните полети

 

на една ливада в Борисовата градина

 

присъствали и няколко главни редактори на столични вестници. Търговецът Касъров станал спонсор на Чермак и било договорено за няколко дни той да направи демонстрации със своя самолет за софиянци. Стартът на първия полет над София бил насрочен за 2 октомври в три часа и 30 минути следобед. Напечатали афиши и билети - входът бил един лев за граждани и 50 стотинки за ученици е войници. Желаещите да разгледат аероплана отблизо

 

трябвало да се бръкнат за 5 лева.

 

На 2 октомври интересът на столичани бил толкова голям, че многочислената тълпа попречила полетът да стане. Даже полицията не успяла да въведе ред и “Либела”-та изобщо не излязла от хангара. Още на следващия ден вестниците започнали да ругаят Чермак - наричали го “рафиниран мошеник”, който само прибира парите на любопитните софиянци. Следващият полет бил насрочен за 9 октомври - този път чехът решил да даде средствата в полза на Дружеството за борба с туберкулозата. Освен предишните разочаровани зрители, в Борисовата градина пристигнали още стотици хора. Този път столичната полиция ,спяла да въведе някакъв ред, но сега пък природата застанала срещу пилота-кутсузлия. Скоростта на вятъра достигнала 6-7 м/секунда и Чермак категорично отказал да се издигне над София. Събралата се тълпа пак го обвинила в измама и недоволните викове и заплахи срещу него нямали край. След няколко дни все пак Ян Чермак успял да се издигне над софийското поле на височина около 50 метра. Полетът му обаче траял само 5-6 минути. Двигателят на “Либела”-та не успял да набере мощност  - преминавайки край едно от високите дървета в парка самолетът се закачил на клоните

 

и се сгромолясъл на земята.

 

Катастрофата не променила отношението на софиянци към летеца без късмет. Освиркванията към Ян Чермак нямали край, въпреки че самолетът му бил потрошен. Самият пилот като по чудо се отървал почти без травми. Така и трите опита на Чермак да покаже майсторството си пред жителите на българската столица претърпели неуспех. Сякаш някаква тежка прокоба провалила трите първи старта чешкия авиатор в българското небе. Някои от вестниците направо издевателствали над него. Наложило се спонсорът Касъров да напише едно открито писмо в печата, с което да защити чешкия инженел. Чак тогава духовете се успокоили.

И все пак преди катастрофата, Ян Чермак успял да посвети в авиационното изуство софиянци. Той излетял два пъти сполучливо - веднъж пред възторжените очи на журналистите и веднъж - пред царското семейство. Полетите на “Либела-3” в българската столица

 

били истински фанансов банкрут –

 

 и за летеца, и за спонсора му. Чехът си тръгнал от София огорчен. След близо година с него се случила друга трагедия - самолетът му паднал при полет край град Пилзен. Чермак бил тежко ранен. Тогава нашето авиационно списание “Към небето”пише с болка и любов към въздухоплавателя Чермак: “Сега тези от софийската публика, които го освиркаха при несполучливите му опити в Борисовата градина, могат да бъдат задоволени”.

След катастрофата край Пилзен Чермак

 

продал самолета си

 

и се отдал на мелничарството. Чак през Първата световна война се върнал в авиацията. Служил като летец в австрийската армия до 1917 г, когато бил ранен в боен полет. Умрял през 1959 година в Прага на 89-годишна възраст.       

 

Д-р Боян ЗАХОВ

 


Аеропланът

Аеропланът "Либела" със своя пилот