nabore.bg

Архивите са живи

Индира Ганди едва не загива на летище „София”

♦ Кинозвездата Омар Шериф живее втори живот след полет с наш ТУ-134

 

Българската гражданска авиация преживява черни дни през 60-те и 70-те години на ХХ век. Само в рамките на десетина години ставата няколко трагични катастрофи, донесли стотичи жертви. За тези инциденти е резказвано и писано много. По някаква ирония на съдбата /или по точно щастливо стечение на обстоятелствата/ в тези катастрофи или по-леки инциденти спасяват живота си известни хора, пътували с авиокомпанията „Балкан”.

През миналите години

 

българските летища не са пригодени за кацане

 

на големи трансконтинентални лайнери и това често изправяло на нокти службите за безопасност на полетите. През 70-те години на официално правителствено посещение у нас пристига министър-председателката на Индия Индира Ганди. При кацането нейният „Боинг-707” с колесниците си потрошава няколко огромни блока от пистата.

Сблъсъкът бил толкова голям, че някои от блоковете потъват в земята. Съществувала реалната възможност огромната машина да забие нос на пистата, и да се запали заедно с цялата индийска делегация. Само случайността и майсторството на индийските пилоти предотвратяват трагичната развръзка при кацането.

Пребледнялата от инцидента Индира Ганди е посрещната на килимчето пред стълбичката на самолета

 

от ухиления до уши Тодор Живков.

 

Индийската премиерка едва ли е съзнавала какво е могло да й се случи само секунди преди това на софийското летище.

Съвсем реално аеропорт „София” е могъл да стане лобно място големия пътешественик норвежецът Тур Хейердал. Световноизвесдтният морски изследовател, историк и писател, през 80-те години летял от Рим за София. При кацането в българската столица десният колесник на самолета „Туполев 134” на БГА „Балкан” отказва да се спусне. Екипажът се проготвя за аварийно кацане и започна безконечно кръжене над града, за да изразходва горивото.

Пилотите решават да кацнат само на ляв колесник. Самият Тур Хейердал, когато разбира опасната ситуация, отива в пилотската кабина и успокоява всички, че досега винаги е бил късметлия при аварийни кацания и всичко и сега ще приключи добре. С изтръпнали сърца екипаж и пътници следели действията на пилота Бойчо Бойчев, който наклонил наляво машината и така докоснал пистата с левия колесник. От удара десният отблокирал като по чудо и ТУ-134 успял нормално да спре, заобиколен от пожарни и линейки.

 

Всички в салона вече се кръстели –

 

никой не вярвал, че ще излезе жив от самолета – очаквали удар, експлозии и пожари. Капитанът на „Кон Тики” и „Ра” Тур Хейердал, а и другите пътници наистина излезли късметлии...

На 4 април 1975 г. в рейса си от Берлин за София наш самолет ТУ-134 попада в епицентъра на гръмотевична буря. Заобиколен е от кошмарните облаци ЦБ9 – най-голямата опасност за всеки самолет в лошо време. Върху корпуса на аероплана пада мълния – ослепителна синя светлина и ужасен гръм смръзяват кръвта на пътниците.

Една от стюардесите истерично крещи: „Умираме, умираме, Господи!”

След няколко минути пилотът с огромни усилия успява да прицеми машината на летище „София”. Всички са невредими. Когато слизат вуждат, че на носа на самолета, точно пред радара, е зейнала огромна дупка с диаметър повече от метър. Точно там бил ударът на мълнията. Години след този полет човек от екипажа си спомня: „В първа класа пътуваха жената и дъщерята на министъра на външните работи на НРБ (и бъдещ държавен глава) Петър Младенов – на тях и на нас, БГА „Балкан” за малко да ни свети маслото!”

Пак заради повреда в машина на българската гражданска авиация световното кино съвсем реално е могло да загуби един от най-известните си актьори. Суперзвездата Омар Шариф

 

трябвало да лети на няколкодневни снимки от Лондон за София.

 

Два-три часа преди полета докладват на българския стейшън мениджър в летище „Хитроу” Георги Ботев, че в тоалетните на ТУ-134, който щех лети за България, няма вода. Въпреки, че нколко пъти пълнели бидоните, водата изтичала някъде вв вътрешността на самолета. В самолетите „Туполев” можду обшивката и салона има празно пространство, където водата се събирала. Техниците от „Хитроу” отворили капаците на пода и водели, че търбухът на самолета е пълен с вода.Тя заливала всичко, а дълбочината й била 70-80 сантиметра. Веднага започнали изпомпването и подсушаването. През това време стейшън мениджърът на „Балкан” правел компания и черпел с кафе и сандвичи VIP пасажера Омар Шариф. И даже взел автограф от него. Местакатият египтянин така и не разбрал, че се е спасил от сигурна смърт, когато след няколко часа ТУ-134 поел курс към София.

А евентуалната катастрофа е била сигурна, според експертите. При полет на височина 10 000 м, при температура на въздуха минус 40 градуса, водата на корема на самолета със сигурност е щяла да замръзне. Това е могло да блокира управлението на системите, които се намират под обшивката на корпуса. Само за минути 

 

неуправляемата машина е щяла да се забие в земята

 

 от огромна височина!

Ескпертите предполагат, че върху този полет е била надвиснала и друга сериозна и непреодолима опасност – ако водата не е била източена на лондонското летище, при кацането е могла да дебалансирала самолета и той да забие нос в софийската писта! Поредица от лоши и смъртоносни обстоятелства, от които катастрофата е била неизбежна!

С една дума – Омар Шариф живее втори живот! Късметът му е преработил макар и като пътник на „Балкан”!

 

Д-р Боян ЗАХОВ


Индира Ганди

Индира Ганди

Кинозвездата Омар Шариф

Кинозвездата Омар Шариф